Inleiding
Voor het realiseren van de programma’s uit de programmabegroting is goede bedrijfsvoering nodig. De gemeente ontwikkelt de bedrijfsvoering continu door, zodat deze te allen tijde past bij een moderne netwerkorganisatie. In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de stand van zaken van en de beleidsvoornemens voor de bedrijfsvoering voor zover deze nog niet in andere programma’s benoemd zijn.
De beleidsvoornemens voor participatie en communicatie vindt u in programma 1. Facilitaire beleidsvoornemens en de ontwikkeling van zaakgericht werken staan beschreven in programma 3 en die voor informatisering en informatiebeveiliging vind u in de paragraaf Informatievoorziening. Deze paragraaf bevat de beleidsvoornemens ten aanzien van organisatie en personeel.
De COVID-19-crisis ligt nog niet geheel achter ons, maar 2022 heeft laten zien dat we onze werkzaamheden weer grotendeels kunnen oppakken. Niet als ‘vanouds’ want de crisis heeft ons ook het inzicht gegeven dat werkzaamheden anders georganiseerd kunnen worden en medewerkers het gedeeltelijk thuiswerken waarderen. We hebben onze huisvesting hierop aangepast en werken dankzij de digitale mogelijkheden steeds vaker tijd en plaats onafhankelijk, thuis, op kantoor of ergens in de gemeente. Het leveren van goede dienstverlening blijft hierbij centraal staan.
Gelijktijdig stelt deze nieuwe situatie ons voor nieuwe uitdagingen vanwege grote tekorten op de arbeidsmarkt, toenemende zorgen over de inkomensposities van inwoners door stijging van de kosten voor het levensonderhoud en toenemende inflatie. Een arbeidsmarkt die gekenmerkt wordt door schaarste en te weinig beschikbare gekwalificeerde mensen.
Door de grote veranderingen van de afgelopen jaren zijn we alerter en scherper geworden in het ontdekken van aankomende vraagstukken en het bedenken van strategieën en antwoorden. Met als doel het continueren van onze dienstverlening op een kwalitatief goed niveau en het realiseren van opgaven vanuit de raad.
In dit alles spelen onze medewerkers een cruciale rol. Een rol om het verschil te maken, de verbinding met de inwoners en elkaar te zoeken. We vragen daarbij veel van die medewerker om wendbaar en scherp te blijven werken van uit onze missie en visie.
Daarom willen we onze medewerkers maximaal faciliteren en stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Om in verbinding te blijven met onze organisatie, elkaar en met de inwoners en het bestuur.
De paragraaf bedrijfsvoering 2023 gaat in op hoe we als organisatie inspelen op de ontwikkelingen in de maatschappij, de lokale samenleving en op de arbeidsmarkt.
(Bedragen x € 1.000) | ||
Overheadkosten | Begroting 2023 | Begroting 2023 |
---|---|---|
na correctie voor vacatureruimte en inhuur | ||
Totale begrote Personeelskosten | 25.607 | 25.607 |
Af: verwachte niet bestede personeelskosten a.g.v. vacatures | -4.500 | |
Subtotaal A: Begrote Personeelskosten – overhead na verrekening vacatures | 25.607 | 21.107 |
Begrote Inhuurkosten | 808 | 808 |
Verwachte Inhuurkosten | 4.500 | |
Subtotaal B: Begrote Inhuurkosten | 808 | 5.308 |
Totaal (A+B) Personeelskosten en inhuurkosten – overhead | 26.415 | 26.415 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Overheadkosten | Begroting 2023 | Begroting 2023 |
na correctie voor vacatureruimte en inhuur | ||
Begrote Personeelskosten – overhead exclusief inhuurkosten | 12.281 | 12.281 |
Af: verwachte niet bestede personeelskosten overhead a.g.v. vacatures | -1.400 | |
Subtotaal A: Begrote Personeelskosten – overhead na verrekening vacatures | 12.281 | 10.881 |
Begrote Inhuurkosten – overhead | 99 | 99 |
Verwachte Inhuurkosten – overhead | 1.400 | |
Subtotaal B: Begrote Inhuurkosten – overhead | 99 | 1.499 |
Totaal (A+B) Personeelskosten en inhuurkosten – overhead | 12.380 | 12.380 |