Om vast te kunnen stellen of er sprake is van structureel en reëel evenwicht is het belangrijk inzicht te hebben in welke baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. De algemene richtlijn bij het onderscheid tussen incidenteel en structureel is dat er sprake is van een incidenteel budget wanneer dit gedurende maximaal drie jaar beschikbaar wordt gesteld. In het hiervoor gepresenteerde totaaloverzicht van baten en lasten zijn zowel de structurele als de incidentele posten opgenomen. Onderstaand overzicht geeft alleen de incidentele baten en lasten weer die in de begroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026 zijn opgenomen.
(Bedragen x € 1.000) | |||||
Progr | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
1 | Bestuurlijke zaken | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Veiligheid en handhaving | 8 | 8 | 0 | 0 |
3 | Dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Omgevingskwaliteit | 175 | 150 | 0 | 0 |
5 | Zorg en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Sociale basis | 797 | 250 | 485 | 250 |
7 | Duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Lokaal ondernemerschap | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Openbaar groen, water en infra | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Grondzaken en vastgoed | 6.330 | 1.089 | 1.413 | 31 |
11 | Alg Dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | Overhead | 38 | 39 | 0 | 0 |
13 | VPB | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele lasten | 7.348 | 1.536 | 1.898 | 281 | |
Baten | |||||
Incidentele baten | |||||
1 | Bestuurlijke zaken | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Veiligheid en handhaving | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Omgevingskwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Zorg en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Sociale basis | 394 | 0 | 0 | 0 |
7 | Duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Lokaal ondernemerschap | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Openbaar groen, water en infra | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Grondzaken en vastgoed | 6.976 | 2.803 | 1.399 | 0 |
11 | Alg Dekkingsmiddelen | 15 | 8 | 0 | 11 |
12 | Overhead | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | VPB | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 | Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 7.385 | 2.811 | 1.399 | 11 | |
Saldo incidentele lasten en baten | 37 | 1.274 | -499 | -270 | |
Progr | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Waarvan verrekend met reserves | |||||
Onttrekkingen | |||||
4 | Reserve woonkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Reserve Allemanswaard | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Reserve boomveiligheid | 25 | 0 | 0 | 0 |
10 | Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’ | 13 | 13 | 14 | 31 |
10 | Algemene reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 38 | 13 | 14 | 31 | |
Toevoegingen | |||||
4 | Reserve woonkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’ | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Algemene reserve | 709 | 1.777 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen | 709 | 1.777 | 0 | 0 | |
Saldo verrekening met reserves | 671 | 1.763 | -14 | -31 | |
Netto incidentele lasten en baten | 634 | 489 | 485 | 239 |
Onderstaand volgt een toelichting op de belangrijkste incidentele posten per programma als de waarde daarvan groter is dan € 100.000.
Lasten
Programma 4 Ruimte, cultuurhistorische monumenten en natuur
- In de kadernota 2022 is aangegeven dat de implementatie van de Omgevingswet hogere lasten met zich meebrengt. Door de gekozen implementatiestrategie voorzien we voor de jaren 2022 tot en met 2024 meer kosten ten behoeve van de implementatie (ca. € 150.000) dan in 2021 geraamd. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat het uitwerken van het Omgevingsplan en het werken met Omgevingsprogramma’s eerder als PM waren opgenomen. Ook voor het implementeren en vervolgens verbeteren van de (nieuwe) Omgevingswetprocessen waren geen kosten geraamd.
- Een incidentele bedragen van € 25.000 in 2023 is voor de uitvoering van de overeenkomst boomveiligheid. In de overeenkomst over ‘overdracht overeenkomsten grondeigenaren en opdracht boomveiligheid pakket routes, paden en groen toezicht’ is afgesproken dat het Nationaal Park in opdracht van het voormalige recreatieschap UHVK-deelnemers boomcontroles en daaruit voortvloeiende maatregelen uitvoert.
Programma 6 Sociale Basis
- Een budget van € 250.000 voor financiering van tijdelijke huisvesting of sloopkosten van oude opstallen, voortkomend uit het vastgestelde Integraal HuisvestingsPlan (IHP), de langetermijnvisie voor onderwijshuisvesting.
- Een budget Nationaal Programma Onderwijs van € 394.000. Dit is een specifieke uitkering van het rijk die besteed moet worden aan het doel waarvoor de middelen beschikbaar zijn gesteld. Gaat om een te maken inhaalslag daar waar achterstanden zijn ontstaan in het onderwijs vanwege corona. Zie bij baten de ontvangen uitkering van het rijk.
- Een budget van € 152.000 in 2023 en een budget van € 235.000 in 2025 voor (incidentele) mutaties op boekwaarde voortvloeiend uit het vastgestelde Integraal HuisvestingsPlan, zoals versnelde afschrijvingen.
Programma 10 Grondzaken en vastgoed
- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2020 is verwerkt in de begroting 2022.
Baten
Programma 6 Sociale Basis
- Een toegekende specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs voor € 394.000. Zie toelichting bij lasten onder programma 7.
Programma 10 Grondzaken en vastgoed
- De actualisatie van de grondexploitaties zoals deze is vastgesteld bij de jaarrekening 2020 is verwerkt in de begroting 2022.
Voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo is het ook van belang om aan te geven welke mutaties in de reserves structureel van aard zijn. In onderstaand overzicht zijn de structurele reservemutaties geduid.
Structurele reserve mutaties | (Bedragen x € 1.000) | ||||
Progr | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Onttrekkingen | |||||
10 | Reserve onderhoud gebouwen | 54 | 54 | 54 | 54 |
Totaal onttrekkingen | 54 | 54 | 54 | 54 | |
Toevoegingen | |||||
10 | Reserve onderhoud gebouwen | 76 | 76 | 76 | 76 |
10 | Reserve ‘Revolving fund Energieneutraal’ | 77 | 77 | 77 | 77 |
Totaal toevoegingen | 153 | 153 | 153 | 153 | |
Saldo structurele reservemutaties | 99 | 99 | 99 | 99 |
Bedragen > € 50.000 worden hierna toegelicht:
- Onttrekkingen
Reserve onderhoud gebouwen
De omvang van de reserve is deels nog onbekend vanwege het ontbreken van actuele onderhoudsplannen. Na de vaststelling van de visie op vastgoed, zal duidelijk worden welke objecten wij in beheer blijven houden, waarna er per object een onderhoudsplan wordt opgesteld.
- Toevoegingen
Reserve onderhoud gebouwen
De omvang van de reserve is deels nog onbekend vanwege het ontbreken van actuele onderhoudsplannen. Na de vaststelling van de visie op vastgoed, zal duidelijk worden welke objecten wij in beheer blijven houden, waarna er per object een onderhoudsplan wordt opgesteld.
Reserve revolverend fonds Energieneutraal
De reserve revolverend fonds Energieneutraal heeft als doel om de realisatie van toekomstige duurzaamheidsinvesteringen financieel te kunnen dekken. De ambities om in 2035 klimaatneutraal te zijn vormen hiervoor de basis. De opbouw van de reserve is gevoed uit de eenmalige besparingen op eenmalige (exploitatie-)lasten en kapitaallasten.